zondag 6 maart 2016

Als je haar maar goed zit!

            Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik sprak laatst met een vrouw die door chemo al haar haren had verloren. Zeker een half uur heb ik met haar zitten vertellen. Niet alleen over haar haren maar ook over de rest van haar levensverhaal en merkte dat ze het fijn vond even alles kwijt te kunnen. Diezelfde middag ging ik na mijn werk snel even naar de kapper. Tegen mijn kapster zei ik: ‘’Zo, doe er maar een goed stuk af!’’. Nou, ze nam het erg letterlijk (ook al had ik het zelf gezegd, het mocht van mij toch wel iets langer blijven). Eenmaal thuis bekeek ik mezelf in de spiegel en zag wat voor stuk er van mijn haren af was en had liever gehad dat het er nog aan zat. Nog geen seconde later dacht ik: wat maakt het ook uit, stel je niet zo aan! Over twee weken is het weer lang, wees blij dat je je haren nog hebt. Het gesprek van die middag had me dus wel degelijk iets geleerd: Wees gewoon blij met wie je bent, perfectie, wat is dat?

‘Perfectie’ zelfst.naamw. de staat van het perfect zijn, zonder fouten of gebreken.

            Perfectie, dé ziekte van de maatschappij. De betekenis van perfectie is dus zonder fouten of gebreken. Met andere woorden: niet mogelijk. Alhoewel het woord perfectie niet vaak wordt gebruikt kom ik het de laatste tijd toch erg veel tegen of hoor de woordkeuze vaak genoeg. Daarom begon ik me af te vragen:wat betekent perfectie? Perfectie kan in meerdere opzichten worden gebruikt. Perfectie over een onderwerp, hier dus alles vanaf weten. Volmaaktheid, dit kan in meerdere betekenissen naar voren komen, hierbij te denken aan een gedane taak of een gerecht dat je net hebt bereid. Echter waar het woord perfectie ook vaak bij wordt gebruikt is het uiterlijk of innerlijk van een persoon. Hoe kan iemand perfectie uitstralen of perfect zijn?


            Het ideaalbeeld van mensen wordt nogal door velen nagestreefd en gezien als een volmaakt persoon. Je mag geen rare neus hebben, geen onzuiverheden of iets dat afwijkt van het ideaalbeeld anders voldoe je niet in de maatschappij. Iedereen moet een strak lichaam hebben waar geen afwijkingen of mankementen aan te zien, voelen, horen of te ruiken zijn. Maar wat perfectie nu precies betekent ben ik nog niet helemaal achter. Een synoniem voor perfectie is: volmaakt. Bij volmaakt wordt ook gegeven dat je een eigenschap in de hoogste mate bezit. Hier kan ik me wel iets bij voorstellen. Ieder mens apart is een uniek persoon met zijn kwaliteiten. Zo heeft iedereen goede en slechte eigenschappen. De meeste mensen kijken hierbij alleen naar de slechte eigenschappen omdat deze afwijken van het ideaalbeeld. Goede eigenschappen (perfectie dus..) blijven dan vaak links liggen.

          Streven naar perfectie leidt tot imperfectie. Sommige personen streven naar de hoogste perfectie die bestaat. Ze doen er alles aan om aan het ideaalbeeld te voldoen, zowel van binnen als van buiten. Laat me je dit even zeggen, je innerlijk is je innerlijk en maakt je uniek dus ga dit ook niet veranderen om perfectie te bereiken.

Streef ernaar jezelf te zijn en niet iemand die je eigenlijk helemaal niet bent, wil zijn of probeert te zijn. Probeer je toch te streven naar perfectie? Leer je valkuilen dan te kennen door stil te staan hoe je in die valkuil terecht bent gekomen en doe er iets aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten